Info —

Stefanie Schweiger (*1979, lives in Berlin) is a visual artist and moves between Asia and Europe for her photographic projects. She studied art history in Frankfurt and photography at the Lette Verein Berlin. She has been working and publishing continuously in Europe and Asia for several magazines and companies.

 

Selection Exhibitions —

2016 Berlin Book Launch Distanz, Publishing House CHICKEN ARE NOT NAKED

2017 Beijing GOETHE INSTITUTE Pop Up Solo Exhibition CHICKEN ARE NOT NAKED

2017 Tianjin German Chinese Culture Exchange Art Exhibition CHICKEN ARE NOT NAKED

2018 Hongkong ZZHK Gallery Solo Exhibition CHICKEN ARE NOT NAKED

2018 MoMA PS1 New York Work in Exhibition “LAND”

2018 Nürnberg Gallery of Konfuzius Institut Nürnberg-Erlangen Group Exhibition TRANSKULTURALE

2019 Hongkong Affordable Art Fair ZZHK Gallery

2019 Dorothée Nilsson Gallery Berlin Book Launch/Exhibition THE MAGIC OF YUANFEN

2022 C SPACE Berlin The Magic of YUANFEN

2023 Dorothée Nilsson Gallery Berlin Group Show Hidden Gems

2023 Kommunale Galerie Berlin CHEZ ICKE

2024 Museo Internacional del Barroco Puebla, Mexiko CHEZ BERLIN

2025 Haus am Kleistpark Berlin DISRUPTIVE REALITIES

2025 Kunsthaus Dahlem Berlin, Sondervorführung Disruptive Realities

Books/Podcasts —

THE MAGIC OF YUANFEN, Searching for Masters of Healing and Ancient Chinese Wisdom, Stefanie Schweiger & Phoebe Hui KERBER VERLAG

ISBN 978-3-7356-0648-8

THE MAGIC OF YUANFEN, PODCAST

listen

CHICKEN ARE NOT NAKED, Stefanie Schweiger DISTANZ VERLAG

ISBN 978-3-95476-137-1

WOLKENLÄUFER, Angela Köckritz, DROEMER

ISBN 978-3-426-27654-9

Wie leben Kinder anderswo?, ZEIT leo, Zeitverlag

ISBN 978-3-946456-11-7

Grants —

2015 Robert Bosch Stiftung Crossing Borders

2019 Robert Bosch Stiftung Crossing Borders

2020 Sonderstipendium, Senatsverwaltung für Kultur und Europa Berlin

2022 Recherchestipendium, Senatsverwaltung für Kultur und Europa Berlin

2022 Projektförderung, dezentrale Kulturarbeit Berlin, Bezirk Charlottenburg-Wilmersdorf

2023 Projektförderung, Senatsverwaltung für Kultur und Europa

2024 Alfred Töpfer Stiftung Small Change für Kultur und Geschichte

Selection Media

radio 3, 17.09.2025 Ein Gespräch mit Friederike von Rauch und Stefanie Schweiger zu ihrer Ausstellung Disruptive Realities im Haus am Kleistpark WIE GEHEN KÜNSTLERINNEN MIT GESELLSCHAFTLICHEN KRISEN UM?

TAZ, 25.09.2025 Brigitte Werneburg, So geht Wut

rbb 24 Kultur, 04.03.23, Antonia Krinninger, Ausstellung "Chez Icke" in der Kommunalen Galerie Berlin

radio eins, rbb, 16.03.23, Interview mit Marion Brasch, Ausstellung „ Chez Icke

Morgenpost 22.2.23, Norman Börner, Ein besonderer Blick auf Berlins Eckkneipen 

taz, 24.02.23, Sieben Sachen

Tagesspiegel, 25.02 23, Gunda Bartels, Imma uff: Drei Berliner Fotografinnen loten den Kosmos Kneipe aus 

Berliner Woche, 25.02.23, Ulrike Kiefert, “Chez Icke" in der Galerie 

Tip Berlin, 03.03.23, Chez Icke. Die Kneipe - ein paralleles Universum

Bauwelt, 07.03.23, Chez Icke

MOZ, 13.03.23, Maria Neuendorf, Kneipen in Berlin: Wohnzimmer und Paralleluniversum – wo gibt es noch die echten Berliner Eckkneipen 

Mit Vergnügen, 17.03.23, Insa Grüning, 11 Kunst-Highlights im März, die ihr nicht verpassen solltet

rbb24 Abendschau, 28.02.23

ARTE, 19.03.23, Romy Sydow, Chez Icke Fotoausstellung über Berliner Kneipenkultur

BZ, 04.04.23
Florian Blumann
Schenken, Bars und Spelunken in der Foto-Ausstellung „Chez Icke“

nd. Journalismus von links, 07.04.23
Patrick Volknant
Kneipen: Berlins zweite Wohnzimmer

Podcast Goethe Institut
MONOPOL
creativeboom
Corso Deutschlandfunk
Deutschlandfunk Kultur
 

 

Intrigued by psychological constellations, Stefanie Schweiger can empathize and sympathize, can lose herself without getting up too close, rediscover herself as she takes a step back to get a clearer view. What she sees has become part of her reality. A moment in time so subtle yet so serious that it reveals traces of the very essence of a person. You can feel, hear, almost smell what you see in her works and therein lies their beauty, a finely woven atmosphere which allows the viewer inside. Not as a voyeur but as the photographer's companion on her journey, able to witness a moment captured by her keen, yet serene and delicate powers of perception. Esther Gallodoro